Köp- och leveransvillkor för LjusGubben.se

Allmänt

Ljusgubben är en bifirma till DBI Grafisk Produktion AB, 556464-4903. 
En bifirma är en del av aktiebolaget, och man använder bifirma främst för att skydda varumärket, eller om företaget har flera varumärken, för att kunna arbeta med flera olika varumärken samtidigt.
DBI Grafisk Produktion AB bildades 1993.

Adress:
DBI Grafisk Produktion AB (LjusGubben)
Nytorgsgatan 22, Lgh 1201
262 30 Ängelholm
Telefon 0431 – 446580
E-postadress: kundtjanst@Ljusgubben.se
https://Ljusgubben.se

Leverandadress för eventuella returer:
LjusGubben c/o Södertun
Nytorgsgatan 22
262 30 Ängelholm

Beställningsinformation

När du genomfört en beställning skickas en beställningsbekräftelse till den e-postadress du uppgav i kassan.
I e-postmeddelandet finns all information kring din beställning, som fakturaadress, leveransadress, produkter, priser och fraktkostnad. Om något är fel i beställningen, bör du kontakta oss omedelbart via e-post (kundtjanst@Ljusgubben.se) eller via telefon (0431-446580).
Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning.

Leveranstider

Alla beställningar skickas med DHL eller PostNord och vår normala hanteringstid är 2-3 arbetsdagar från beställning om inte annat anges under produktinformationen. När det gäller specialbeställda eller kundanpassade produkter anges alltid separat leveranstid. 
Beställningar som läggs på helgen skickas normalt på 2-3 dagar efter. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (kundtjanst@Ljusgubben.se) eller telefon (0431-446580).
Vi levererar endast inom Sverige. Önskar ni leverans till annat land, kontakta oss via e-mail eller telefon.

Priser och beställningar

Samtliga priser i butiken anges i SEK (svenska kronor), alla priser är inklusive 25 % moms. 
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Vi accepterar endast beställningar på produkter som finns tillgängliga vid ordertillfället när man börjar på butikens startsida och följer tillgängliga länkar i butiken. 
Order skapad via direktlänkar utifrån äger vi rätt att avböja.

Betalning

Vi använder Billmate som betalleverantör. Betalningsmetoder kommer att vara föränderligt, men i huvudsak använder vi banköverföring, betalning mot faktura och kortbetalning. Finns andra betalalternativ i webshoppens kassa gäller även dessa.
Vi ansvarar inte för pengar, checkar, frimärken eller dylikt som skickas till oss per brev eller annat sätt. All betalning måste ske enligt något av de betalningssätt som erbjuds i webshoppens kassa. 
Påminnelseavgift vid sen betalning är 60 kronor och vi har en dröjsmålsränta om 18%. Betalningsvillkor vid faktura är 14 dagar netto. Vid val av faktura tillkommer en expeditionsavgift om 25 kronor.

Personuppgifter

Vi registrerar och analyserar personuppgifter kring inköp och aktiviteter på våra sidor och sociala nätverk.
Vi kan komma att behandla dina personuppgifter för att administrera inköp och för marknadsföringsändamål. 
Vi kan därför i vissa fall utforma vår marknadsföring så att den passar dig. 
Uppgifter som vi analyserar kan t.ex. vara senaste inköp eller produkter lagda i varukorgen. Vi kan komma att spara dina personuppgifter upp till tre år efter att ett kundförhållande med oss har upphört. Vi ser dig som kund under tiden som du avbetalar något av dina köp hos oss, så länge garantitid löper på någon produkt som du har köpt av oss, så länge du prenumererar på nyhetsbrev eller kataloger, kontinuerligt besöker vår hemsida eller några av våra sidor på de sociala nätverk som vi är aktiva på och som du använder dig. 
Genom köp av produkt, registrering av konto, beställning av katalog eller nyhetsbrev och/eller besök på någon av våra sidor på sociala nätverk samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan. Du kan helt eller delvis återkalla ditt lämnade samtycke genom skriftligt meddelande till oss på nedan angivna adress.
Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att maila kundtjanst@Ljusgubben.se eller skriva till LjusGubben, Box 1091. 262 22 Ängelholm och meddela oss detta.
Du har som kund rätt att efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress en gång per år få information om hur dina personuppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.

Ångerrätt

Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning.
Du har en lagstadgad 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara som du beställt. 
När det gäller specialtillverkad eller kundanpassad vara är ångerrätten 14 dagar från beställningsdatum.
Du kan ej nyttja ångerrätten med stöd i svensk lag på varor vars plombering har brutits, band- och ljudupptagningar där plombering har brutits, varor som tappar sitt värde (exempelvis livsmedel) vid leverans.
Du måste erhålla ett RMA-nummer från oss innan Du återsänder varan. Paket utan RMA-nummer tas inte emot!
Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten.
Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan inom 14 dagar om returen är utan anmärkning, dock ej innan vi mottagit returen. Finns anmärkningar på returen gör vi skäligt avdrag motsvarande vad vi måste rabattera produkten för att kunna sälja den igen, alternativt kostnaden att återställa produkten i nyskick – vi väljer här alltid lägsta kostnad för er som kund.

Reklamation

Meddela varför du inte godtar varan samt ange varför du anser att varan är felaktig till e-post (kundtjanst@Ljusgubben.se) eller telefon (0431 – 446580).
Om paketet är skadat måste reklamation ske i samband leverans – direkt till speditören. Underlåtelse av detta omöjliggör reklamation, då vi inte kan kräva speditören på ersättning. Vid skadat paket skall detta skrivas in på den fraktsedel som undertecknas, oavsett om varan förefaller vara hel eller inte.
Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt.
Du måste erhålla ett RMA-nummer från oss innan Du återsänder varan. Paket utan RMA-nummer tas inte emot varvid återbetalning inte kan ske!
Du har enligt lag reklamationsrätt på din vara i 3 år förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt, inom 6 månader från inköpstillfället.
Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslut.

Bytesvillkor

Vid byte av produkt, t.ex vid köp av fel storlek eller färg gäller följande:
Du står själv för returfrakten tillbaka till oss. 
Vid felaktig eller felexpedierad vara står vi för returfrakten.
Du måste erhålla ett RMA-nummer från oss innan Du återsänder varan.
Paket utan RMA-nummer tas inte emot!
Vid byte står vi för utskick av den nya produkten till dig. 
OBS! Kom ihåg att alltid meddela oss via e-post (kundtjanst@Ljusgubben.se) eller telefon (0431 – 446580) för att erhålla ett RMA-nummer innan du skickar dina varor!

Frakter

Vi debiterar 55 kr i fraktkostnad för normalpaket. 
Leverans sker med PostNord Varubrev eller PostNord MyPack till utlämningsställe för paket från Postnord Logistics alternativt med DHL Servicepoint till geografiskt närmaste utlämningsställe.
Varubrev kan i vissa fall även delas ut i brevlåda.
Stora och skrymmande produkter har ett frakttillägg per produkt.

Ej uthämtade paket

Hämtar du ej ut dina varor,  så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad.
Kostnaden för detta är för närvarande 495 kr.
Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. 
Du måste alltid meddela oss först, vid nyttjande av ångerrätt, reklamation eller byte av din beställning.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Produktinformation

Vi reserverar sig för eventuella tryckfel på denna websida samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Cookies

Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. 
Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. 
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. 
Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida.
För att hålla ordning på bl.a. inloggning och kundkorg används här cookies (sessionscookies) som lagras på besökarens dator. En sessionscookie ska försvinna när man lämnar sidan.
Vi använder även cookies för intern statistik över antal besökare, ungefärlig geografisk position m.m. Vi använder aldrig denna information för att försöka kartlägga enskild individ, utan vi är bara ute efter genomsnittliga mönster från samtliga besökare. T.ex. för att kunna avgöra om marknadsföringskampanjer genererar tillräckligt med besök för att vara lönsamma.
Vi har dessutom cookies som används för att personifiera marknadsföring på andra kanaler. Vi har därvidlag ingen kännedom om vilka kanaler, besökare eller tidpunkter. Om man ställer in webbläsaren för att ej acceptera cookies kan användarupplevelse och funktionalitet på hemsidan förändras.

Scroll to Top